Internationale Luchtvaart Show Ypenburg

Aan het ILSY-plantsoen op Ypenburg staat het voormalige luchthavengebouw van vliegveld Ypenburg. Vanaf 1936 was dit de centrale plek van vliegveld Ypenburg waar in de jaren ’50 van de vorige eeuw de ILSY’s werden gehouden.

De ILSY vliegfeesten werden door de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart (KNVvL) om de luchtvaart in het naoorlogse Nederland te promoten. Van 1949 tot in 1957 organiseerde de KNVvL 6 ILSY’s op Ypenburg. Om veiligheidsredenen en geluidsoverlast, hebben de autoriteiten de vliegfeesten verboden. In 1963 hield de Koninklijke Luchtmacht nog een Open Dag op Ypenburg. Dat was de laatste grote publiektrekker op Ypenburg.

1936 - Opening Vliegveld

Op 29 augustus 1936 werd vliegveld Ypenburg officieel geopend met o.a. een drie dagen durend vliegfeest, waar bewoners uit Den Haag en omgeving massaal voor uitliepen. Goedkoop was de toegang niet, maar rond het vliegveld konden de vliegvertoningen ook goed worden gevolgd.

1945 - RAF Airshow

De Royal Airforce organiseerde op 15 september 1945 een 'luchtvaarttoernooi' op Ypenburg ter herinnering aan de Battle of Britain (15 sept. 1940) en het fatale bombardement op het Bezuidenhout op 3 maart 1945.

In aanwezigheid van Koningin Wilhelmina en 50.000 bezoekers op het vliegveld werd een airshow gehouden met Spitfires van het Nederlandse 322 squadron onder leiding van majoorvlieger B. van der Stok. Spitfires met Engelse en Nederlandse piloten voerden schijnaanvalgevechten uit. Tempests en Typhoons schoten met rockets en voerden bombardementen uit. Mosquito’s scheerden vlak boven het vliegveld over het publiek. De schijnaanval van een Lancaster bommenwerper maakte veel indruk, maar meer nog de voedseldropping door een Hallifax bommenwerper.

1947 - heropening

Op 16 mei 1947 heropende H.K.H. prinses Juliana het herstelde vliegveld Ypenburg. Z.K.H. prins Bernard arriveerde per privé-vliegtuig. De hoogwaardigheidsbekleders aanschouwden na de opening een wedstrijd formatievliegen om de “Ypenburg Coupe”. De vlieger Gerben Sonderman vloog de Fokker F-25 Promotor voor, gebaseerd op een ontwerp van Frits Diepen, de Difoga. Frits Diepen was de luchtondernemer die Ypenburg na de oorlog weer tot leven bracht.

De luchtverkenners van Scoutinggroep Van Weerden Poelmanhebben gaven tijdens de heropening van Ypenburg een demonstratie met hun zweefmodellen. Achter de luchtverkenners staat de F-25 Promotor en is de hangaar zichtbaar waarvan de zijwanden nog niet geheel waren hersteld.

1951-Overdracht Thunderjets

Het ging er op 28 juli 1951 plechtig aan toe op vliegbasis Ypenburg. Niet alleen had minister van Defensie Staf zich buiten de bebouwde kom van Den Haag begeven, ook Dwight ‘Ike’ Eisenhower, de bevelhebber van de NAVO-strijdkrachten in Europa en de latere president van de Verenigde Staten was aanwezig.

Aanleiding was de officiële overdracht van de eerste vier F-84E’s aan de Luchtstrijdkrachten (LSK), zoals de Koninklijke Luchtmacht tot 1953 heette. De Thunderjets waren overigens al een poosje in het land; in maart waren ze over de weg op Volkel aangekomen. Op 3 april ging majoor Bakker er als eerste mee de lucht in. Voor Nederland en ook voor België was de Thunderjet de tweede straaljager, na de Gloster Meteor voor de luchtverdediging.

Thunderjets
Generaal Eisenhouwer draagt Thunderjets over

1957 - Gouden ILSY

Gouden ILSY
Poster van de 'Luchtvaartschouw'

In 1957 viert de Koninklijke Vereniging voor Luchtvaart (KNVvL) haar 50 jarige bestaan met de Gouden ILSY. In aanwezigheid van de voltallige Koninklijke familie en ca 200.000 bezoekers wordt een vliegshow gehouden met Gloster Meteors en Thunderjets. De ILSY wordt afgesloten met een massale dropping van parachutisten.

De Gouden ILSY zal de laatste ILSY zijn die de KNVvL zal organiseren. De vliegshows brachten te veel overlast voor omwonenden en de toestroom van bezoekers verstopten de toegangswegen. Ook veroorzaakten straaljagers veel glasschade bij woningen en de glastuinbouw in de omgeving.

© 2017 - HVBY
Disclaimer  |  Realisatie:  Abbing, tekst en foto