2e Luitenant piloot Pauw

      Reacties uitgeschakeld voor 2e Luitenant piloot Pauw
Harry Pauw

Harry Pauw is geboren op 10 januari 1918 in Singapore, Maleisie. 

Hij was een Nederlandse reserve tweede luitenant-piloot (en waarnemer). Pauw werd in november 1938 benoemd en aangesteld tot reserve-tweede luitenant met bestemming voor de dienst van vlieger bij het reservepersoneel der landmacht, bij het wapen der infanterie, bij de luchtvaartbrigade. Hij was daar toen al actief als vlieger.

Neergeschoten

2e Luitenant Pauw woonde in Naarden toen de Tweede Wereldoorlog uitbrak. Hij was ingedeeld bij de derde jachtvliegtuigafdeling te Ypenburg (Jachtgroep Veldleger). Samen met zijn tweede man sergeant Ballangee vloog hij met een Douglas 8A/3N no. 393 gevechtsbommenwerper.

De reserve 2e luitenant-vlieger Pauw vloog op 10 mei met korporaal luchtschutter Ballangée de Douglas 8 no. 393. Het toestel werd op de 10e mei bij Vlaardingen neergeschoten en crashte in een olietank. Pauw wist per parachute het vliegtuig te verlaten, hoewel hij zwaargewond was geraakt, maar Ballangee sneuvelde toen het vliegtuig en hijzelf neerstortten in een brandende olietank. Pauw landde in het veld bij Vlaardingen-Ambacht en overleed aldaar aan zijn verwondingen.

Douglas 393

Pauw is piloot van de Douglas D-8 no. 393, 3e JaVA Veldleger. De voor verkenning en lichte grondsteun aangeschafte Douglas werd vanaf vliegbasis Ypenburg ondoelmatig ingezet als jachtvliegtuig, terwijl het daartoe totaal ongeschikt was. Hoe ongeschikt het toestel daartoe was bleek wel uit het feit dat op één na alle toestellen na hun eerste sortie waren neergeschoten of wegens noodlanding uitgeschakeld.

Onderscheiden

Bij Koninklijk Besluit van 6 mei 1946 nummer 9 werd Luitenant Pauw postuum het Vliegerkruis toegekend. “Harry Pauw heeft door daden van initiatief, moed en volharding gedurende een of meer vluchten in een luchtvaartuig tegenover den vijand onderscheiden, deel uitmakende van de bemanning van een Douglas-vliegtuig, in een luchtgevecht met een zeer groote overmacht van vijandelijke vliegtuigen boven het vliegveld Ypenburg op 10 mei 1940; is daarbij gesneuveld.” aldus de officiële oorkonde.

Grebbenberg

Harry Pauw werd in eerste instantie begraven op de Algemene Begraafplaats te Vlaardingen tot 30 mei 1940, toen Pauw herbegraven werd op de Algemene Begraafplaats te Bussum. Deze begrafenis werd onder meer bijgewoond door de burgemeester van Naarden J.E. Boddens Hosang. In de aula voerde kapitein-vlieger Moolenaar het woord en herdacht zijn vriend. Militairen van de 5de jachtgroep vliegers liepen naast de baar en brachten bij het dalen van de kist een laatste militaire groet. Voor zover bekend was Pauw de enige inwoner van Naarden die gedurende de meidagen van 1940 omkwam in dienst van het vaderland. Toen dit graf geruimd werd werden de resten overgebracht naar het Militair ereveld Grebbeberg in Rhenen, waar hij werd herbegraven in rij 13, graf 61.