Gerrit Hagen
In 1940 heeft het Ministerie van Oorlog de hand weten te leggen op achttien tweepersoons lichte Douglas bommenwerpers uit de Verenigde Staten. Op 7 mei 1940 krijgen de vliegers te horen dat de bommenwerpers worden ingezet als jager. Een taak waarvoor het vliegtuig niet is gebouwd: Het is veel te traag en niet wendbaar genoeg. Kansloos in een luchtgevecht met de snelle Duitse jagers.
In de vroege morgen van die 10e mei staan de vliegtuigen op Ypenburg klaar. Om 3.55 uur begint vanuit het westen de Duitse aanval. Het vliegveld wordt beschoten en gebombardeerd. De Douglas vliegtuigen gieren over de startbaan en stijgen op. Dientplichtig sergeant Hagen luchtschutter in de Douglas 388 gevlogen door Luitenant van Riemsdijk. In formaties van twee en drie bestoken de Douglas vliegtuigen de Duitsers. Sergeant Hagen ontdekte dat zijn mitrailleur weigerde en besloot het direct in de lucht te demonteren. Direct na reparatie van de mitrailleur nam de 388 deel aan de luchtgevechten rond en boven Ypenburg. Na verloop van tijd ontdekte van Riemsdijk dat Hagen niet meer schoot en zwaar gewond of dood over zijn mitrailleur hing. De 388 werd vervolgens in een luchtgevecht met vijf Messerschmitt Bf 110's in brand geschoten waarbij van Riemsdijk zich met zijn parachute wist te redden. Het toestel stortte vervolgens neer op landgoed 'Ter Horst' in Voorschoten. Hier overleed Gerrit Hagen op de leeftijd van 21 jaar. (Beeld: Collectie NIMH)